Feb 6, 2012

tid for TE


Ingerfær & Sitron te
med
HONNING


mot sår hals:
1-2 skiver økologisk  s i t r o n
(evt.vanlig sitron uten skall, fordi det er full av sprøytemidler)
4-6 skiver ingefær 
(alt ettersom hvor store skivene er)
1 ts. god  H O N N I N G

Hell over kokende vann
la trekke så lenge du ønsker
(jeg tar ikke ut noe, men trekker den så lenge som mulig uten at den blir kald) 
Den skal være litt  s t e r k  og  god
da hjelper den best for halsen synes jeg 


MmmmMm... 
 
Når vi først snakker om urte-medisin likosm...



I N G E F Æ R - R O T
har blitt brukt i flere tusen år i India og Kina
(sikkert andre steder også)

Den blir brukt mest som 
K R Y D D E R 

For meg er den et must i tomatsaus
(sammen med hvitløk) 
NAM

Mitt første møte med ingefær var når jeg var gravid og 
kvalm
For den   l i n d r e r  kvalme 
og reisesyke 

(den anbefales visst ikke for gravide og ammende, 
men det kan man sikkert snakke med legen sin om) 

Den inneholder også masse
ANTIOKSIDANTER
(stoff som hjelper kroppen vår til å sloss mot slemme bakterier o.l.) 

Bruk den gjerne i  s m o o t h i e s  også!

Du burde i hvertfall kjøpe deg en ingefær-rot 
neste gang du er på butikken... 


E N J O Y 



6 comments:

  1. mmmm ingefær! :) Pleier å spise det når vi griller pølser, supergodt! :)

    ReplyDelete
  2. Har ikke prøvd den teen, men den skal jeg jommen meg prøve å dag, host hark

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. sv: Å neeeei. Gikk dem ikke å bruke dem i det hele tatt? Huffda. Beklager så mye!

    ReplyDelete
  5. Hei, søta!
    Så gøy at du er i farta på bloggen igjen. =)
    Supert!
    Takk for urte-dame-tips.
    Du inspirerer meg.

    Klem

    ReplyDelete

Legg gjerne igjen en hilsen...